Groep 5
's Morgens komen de leerlingen binnen, ze pakken hun chromebook, hun leesboek en verzetten hun knijper. Iedere dag start met een kwartier lezen in een eigen leesboek. Daarna gaan we racelezen. Vervolgens kijken we bij welke emotie de knijper hangt van de leerlingen en praten we over het gevoel waarmee ze op school zijn gekomen. Dan start de les.
Met rekenen werken wij uit de Wereld in Getallen. Ook werken de leerlingen online aan hun rekentaken. Daarnaast oefenen de leerlingen allerlei basisvaardigheden in de programma's Bareka en Rekensprint. We gebruiken materiaal zoals klokken en nepgeld.
Bij taal werken we uit Nieuw Nederlands Junior. Ieder blok eindigt met een eindproduct waarin de leerlingen laten zien wat ze aan taalkennis hebben geleerd zoals oorzaak/gevolg. Het eindproduct is een werkstuk zoals een fabel of een vakantiefolder. Dit wordt aan het einde van ieder blok gepresenteerd aan de klas.
Spelling wordt aangeboden door categorieën in te oefenen. We herhalen veel uit groep 4 en bieden ook nieuwe moeilijkheden aan. Ook hier wordt gewerkt met de methode Nieuw Nederlands Junior.
Naast het lezen in een leesboek, gebruiken wij ook de leesmethode van Nieuw Nederlands Junior. Hierin worden lessen waarin leesmoeilijkheden worden aangeleerd afgewisseld met begrijpend lezen lessen.
Wekelijks krijgen leerlingen schrijflessen uit de methode Pennenstreken. Ook krijgen zij verkeersles. Nieuw dit jaar is de pilot waar groep 5 aan meedoet. Deze pilot is van Plein Junior, dit is een methode die wereldoriëntatie behandelt.
Er zijn wekelijks twee gymlessen van een vakdocent in de gymzaal naast de school. De leerlingen krijgen tekenen en handvaardigheid van hun eigen leerkracht.
Tenslotte krijgen de kinderen lessen van Vreedzaam. Omdat wij een Vreedzame School zijn, lopen er op school mediators rond. Zij worden ingezet bij het oplossen van conflicten. In de lessen van Vreedzaam wordt leerlingen aangeleerd hoe zij die conflicten zoveel mogelijk kunnen voorkomen danwel oplossen.